«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

گفتگو با سیدمحمد محمدی، کارگردان مستند «هم‌وطن» | حمایت از فیلم سازان تحت تأثیر مرکزگرایی است

  • کد خبر: ۱۴۵۸۷۸
  • ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
گفتگو با سیدمحمد محمدی، کارگردان مستند «هم‌وطن» | حمایت از فیلم سازان تحت تأثیر مرکزگرایی است
مستند «هم وطن» ساخته کارگردان مشهدی، سیدمحمد محمدی سرشت که به زندگی و فعالیت‌های ادبی استاد محمدکاظم کاظمی، شاعر افغانستانی ساکن مشهد می‌پردازد، امسال در سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار حضور داشت.

الهام ظریفیان | شهرآرانیوز؛ این فیلم در جشنواره رتبه‌ای کسب نکرد، اما به دلیل پرداختن به یکی از چهره‌های هویتی فرهنگی خراسان، قرار بود در دومین روز از اجرای جشنواره مشهد اکران و نشست نقد و بررسی آن نیز برگزار شود، اما این جشنواره پس از یک روز برگزاری، به علت سرمای هوا و تعطیلی ادارات دولتی و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی تعطیل و ادامه آن به روز‌های آینده موکول شد.

در این مطلب گفت وگوی کوتاهی با سیدمحمد محمدی سرشت درباره اثرش و همچنین سیزدهمین جشنواره فیلم مردمی عمار انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید. این کارگردان در دوره‌های سوم و یازدهم این جشنواره نیز با مستند‌های «نفس خوار» و «ما بی شماریم» شرکت کرده و توانسته بود عنوان برگزیده را برای فیلم هایش کسب کند. مستند «هم وطن» اولین بار در نوروز ۱۴۰۱ از شبکه ۴ پخش شد و پس از آن هم در مناسبت‌های دیگری تلویزیون آن را پخش کرد.

تصویری از تلاش‌های شاعر افغانستانی در حفاظت از زبان فارسی

او درباره مستند «هم وطن» به شهرآرا گفت: این مستند نگاهی به زندگی شخصی استاد محمدکاظم کاظمی، شاعر افغانستانی، و فعالیت‌هایی دارد که او در راستای حفاظت از زبان فارسی انجام می‌دهد.
محمدی سرشت با اشاره به شرایط تولید فیلمش گفت: از آنجا که این مستند به سفارش شبکه ۴ صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است، از لحاظ بودجه و شرایط تولید مشکل خاصی نداشتیم. آن‌ها تعدادی سوژه از چهره‌های فرهنگ و هنر شاخص داشتند و من از میان آن‌ها آقای کاظمی را انتخاب کردم، اما اگر به صورت مستقل بخواهم در مشهد فیلم بسازم، بی شک با مشکلات زیادی روبه رو خواهم بود.

این کارگردان درباره سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: امسال از سال‌های پیش خیلی متفاوت‌تر نبود و در ارزیابی کلی می‌توانم بگویم که نسبت به سال‌های گذشته رشد چندانی نکرده است. با این حال، یکی از کار‌های شاخصی که امسال در جشنواره دیدم، مستند «پاییز پنجاه سالگی» به کارگردانی محسن اسلام زاده بود که به نظرم در میان آثار اسلام زاده کاری خوب و متفاوت به شمار می‌رود.

غفلت از پرداختن به چهره‌های شاخص مشهد

او افزود: یک دلیل مهم افت کیفیت در آثار رسیده به جشنواره، به فرایند‌های تولیدی برمی گردد که مستندسازان با آن‌ها درگیر هستند. همچنان نوع و مدل حمایت از فیلم سازان تحت تأثیر مرکزگرایی است و هنرمندانی که در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف کار می‌سازند، مشکلات تولیدی شدیدی دارند. این هنرمند درباره شعار امسال جشنواره فیلم عمار یعنی «نهضت روایت زن ایرانی» گفت: انتخاب این شعار مهم با توجه به اتفاقات اخیر بسیار بجا و هوشمندانه بود. سوژه‌های زیادی در این موضوع داریم که تاکنون به آن‌ها پرداخته نشده است.

امیدوارم انتخاب این شعار توسط جشنواره فیلم مردمی عمار، موجب ترغیب هنرمندان به ساخت آثار هنری با موضوع زن ایرانی شود. او ادامه داد: دوازده سال است که مستند می‌سازم و در موضوع مشهد نیز بیش از پانزده مستند ساخته ام. براساس رصدی که هنگام ساخت این مستند‌ها داشته ام و اطلاعاتی که از شهر‌های مختلف به دست آورده ام، می‌گویم که مشهد بیشترین چهره‌های شاخص فرهنگی، هنری و ادبی را در کشور دارد. هرکدام از این افراد اگر در هر شهر دیگری بودند، به چهره برتر و شاخص آن شهر تبدیل می‌شدند، ولی در مشهد به علت زیادبودن این چهره‌ها از پرداختن به آن‌ها غفلت شده است.

او تأکید کرد: این غفلت پیش از آنکه از سوی هنرمندان باشد، به سیاست گذاران و مدیران فرهنگی شهر برمی گردد. آن‌ها باید رصد دقیقی داشته باشند و بدانند چه ظرفیت‌هایی در این شهر وجود دارد و این اطلاعات را در اختیار هنرمندان قرار دهند. بی شک هنرمندان به ساخت آثار این چنینی تمایل دارند. ضرورت پرداختن به این موضوعات و ساخت آثار هنری مرتبط هنوز از سوی مسئولان به عنوان یک اولویت شناخته نشده است. هنوز در مجموعه‌های فرهنگی مشهد مرکزی که متولی رصد چهره‌ها و اتفاقات شاخص هویتی این شهر باشد، وجود ندارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->